tisdag 5 juli 2016

Att bygga

Det var på Friggeboden vi lärde oss bygga!
Jag hade hittat byggbeskrivning hos byggföretaget,
samt en video som visade att det var lätt som en plätt att snickra hus.


I beskrivningen förklarades allt,
från planering och behov av bygglov till tak och fasadpanel.
Massor med nya ord som jag inte riktigt förstod då,
men allt var tydligt förklarat tyckte jag.


Hur man ska mäta ut grunden så boden blir rak.
Grävning av hål för plintar och hur de ska gjutas i betong.
Men alltså, hur svårt kan det vara?


I både text och bild var allt förklarat.
Tydliga teckningar, en del i genomskärning.
Och så som en extra bonus, en lista på allt material som skulle gå åt!

Med den i handen drog jag till brädgården.
Maken vägrade att följa med, 
men hade givit förmaningar om att inte köpa allt!


På brädgården ville de heller inte sälja allt!
Brädor till blindbotten (vad det var visste jag inte),
tyckte mannen att jag skulle strunta i, såna fick jag sa han.
Inte alls, sa jag - jag har aldrig fått en bräda.
Och med min envishet blev han tvungen att sälja blindbotten.
Idag vet jag - blindbotten syns inte så där läggs skräpbrädor.
Stuvar som blir över och som bär upp golvisoleringen.
Och jag har fått massor av blindbottenbrädor!
Bara du bygger får du!






2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken härlig beskrivning av byggande - jag älskar tydliga instruktioner oavsett vad de handlar om.
    Och så fin friggeboden blivit, så duktiga du/ni varit som gav er in i och löste det hela.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja det blev en fin friggebod till slut...

    SvaraRadera