söndag 11 oktober 2015

Celias bok

Nu har jag läst och njutit!
Riktiga högtidsstunder har det varit,
och tomt känns det nu...


... när jag läst hela Sagornas stickbok.
Det är förunderligt att en stickbok kan ge så mycket.
Även om man inte har stickning som passion.
Här är det lika spännande att läsa om sagornas författare.
Om deras tankar om stickning och om illustratörernas bild av det stickade.
Celia bjuder på sitt sätt att se på bilder, sin förståelse för tecknandet.
Hon är även en mästare på att välja ord och bilda formuleringar,
så jag behåller min nyfikenhet och läslust.
Det finns en ödmjukhet för handens arbete men också för skapandet,
hela den process som ligger bakom det färdiga.
Oavsett det är en bild eller ett stickat plagg.
Och så detaljerna - hon är noga med dem.
Det syns på stickrecepten och på bildval, men även i textmassan. 
Som läsare känner jag mig "omhändertagen" och trygg.
Jag förstår att Celia behärskar ämnet,
och vill förmedla det till nybörjare såväl som experter,
utan att för den skull "peka med hela handen".
Kort och gott,
en bra bok!
   

5 kommentarer:

  1. En liten högtidsstund för varje sida som jag har läst.... Ännu har jag flera sidor kvar att njuta! Att man kan bli så kär i en bok utan att vara sticknörd. Alla borde läsa den....

    SvaraRadera
  2. Ja alla borde läsa den ... och få upp ögonen för handsticjning ... tänk så bra det vore.

    SvaraRadera
  3. Stickar man (som inte jag gör ) så är det nog en härlig bok ;))
    Ha en fin start på nya veckan...
    Kram bia

    SvaraRadera