lördag 17 oktober 2015

Falkenering

Jakt med hök och hund omnämns i Västmannalagen på 1300-talet.
 Ett av motiven på Rogslösadörren är en jaktscen med hundar och hök.
Och höken eller falken, svårt att veta vilket, tecknade jag av.


Ett motiv som jag sedan omsatte i textil i min andra workshop.
Nu var Frida Bengtsson inspiratör och lärare.
Vi skulle jobba med läggsöm, sy fast en tråd på ytan.
I läggsöm används en tråd, som av någon anledning,
 inte går att sticka genom tyget. 
Den följer konturen och sys fast med en tunnare tråd.
Frida hade dukat upp med svarta trasor i olika tjocklek och kvalité.
De gick absolut inte att sy med - perfekt för läggsöm!
 


Till konturen snodde jag trasan, den blev en sträng.
På samma vis formade jag nitarna, snurrade strängen runt,
och sydde ner med små täta stygn. Snyggt!


Både hökens och falkens stjärt är lång och tydlig.
Det visade även smeden på sin fågel.
Så jag valde att låta trasan ha sin fulla bredd,
och sydde över den med flätsöm i grått lingarn.
Det gav en effektfull dekor som markerar vingpennorna.
 

Tina hittade ett annatt sätt att lösa uppgiften.
Hon har sytt på fågeln i alla tre kurserna.
Ben och klor i tyll, kontur och stjärt i läggsöm,
och så ett uppstoppat broderi till kroppen.
En bra lösning som ger en reliefverkan åt fågeln,
 en fågel lämpad för falkenering.


4 kommentarer:

  1. En uppgift helt i min smak, vad fint du fick till det! Sara-Lisa var så nöjd och nästa år ska jag se till att komma till Linköping.

    SvaraRadera
  2. Ja åk - det är verkligen ett givande symposium i trivsam.miljö.

    SvaraRadera
  3. Intressant !
    Önskar dej en trevlig och mysig helg!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det spännande med historia, jag gillar det.
    Fin helg!

    SvaraRadera