lördag 22 augusti 2015

Granskor?

Mina skor från Vitryssland kommer här.
Även dessa är flätade av bark,
jag tror granbark men är inte helt säker.


Jag har inhandlat dem  i en hemslöjdsbutik i Minsk.
Priset var 150 000 rubel - vitryska.
Det låter mer än det är, men de är värda varje kopek.  


Flättekniken skiljer sig från näverskornas flätning.
Och hela skon är mycket luftigare, nästan sandalaktig.
Barken gör att skon är stel och lite hård,
och jag har lite svårt att tänka mig gå barfota i dem.


Modellen är väldigt enkel och flätningen är gles.
Slöjdaren har vänt på spånorna allt efter behov,
båda sidorna av barken är lika fina.
"Varp" har lagts upp till en sula,
så har inslaget flätats genom varpen och upp på kanten.
Där går det runt ett rep och därefter flätas det in i varpen igen. 
Repet blir så skosnöret som knyts runt benet.
 Finurligt.





7 kommentarer:

  1. Jag tror att jag måste åka till Vitryssland och köpa mig ett par nya skor.... Så fina!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är de läckra, men används mest som prydnad hos mig. Och det är ju inte fel så åk till Vitryssland - Minsk är fint!

    SvaraRadera
  3. Det var lite av ballerinaskor över dessa tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Håller med - men att dansa tåspets i dem är nog inte så skönt!

    SvaraRadera
  5. Åh, varje dag väntar jag på de japanska badtofflorna...

    SvaraRadera