måndag 22 augusti 2016

Textilens konstnär

När jag ser en målning kan jag ibland känna tyget.
Förstår du hur jag tänker?
Avbildningen är så lysande att jag ser tygkvalitén.


Titta på bilden av Ivan Betskoj,
målad år 1777 av Alexander Roslin.
Ett lysande tygporträtt vill jag påstå att det är.
Titta på rocken, visst måste den vara sydd av finaste kläde och broderad med silke.
Notera den skira knypplade spetsen, i halsringningen,
med mönster på en nålbotten.
Och så ordensbandet, ett vävt sidenband mönstrat i moiré.


Gustav III:s dräkt har jag svårare att bestämma vävteknik på,
men någon form av guldtråd verkar ingå.
Konstnären är åter Alexander Roslin och året 1777.

Även Gustav har ett brett ordensband med moirémönster.
Moirémotivet pressades in i tyget.
På Almgrens sidenväveri i Stockholm hittar jag nedanstående beskrivning:


Men även ylletyger, främst av kamgarnskvalité,
 kunde få ett moirémönster, en vatring.
Det läser jag i boken - Från kläde till silkesflor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar