torsdag 21 januari 2016

Paisley på nätet

Det här med paisleyschalar måste ligga i tiden.
För det finns lite olika uppgifter om dem på nätet.


På Digitalt museum hittar jag närmare 70 olika schalar,
och här är en som liknar min. Den här har härkomst från Paisley.
Det blir liksom en bekräftelse på tillverkningsort för min schal.

Tyvärr kommer inte bilderna fram men texten finns.
Och här kan man verkligen läsa om olika produktionssätt.
Jag sökte på kashmirschalar.


Schalen från gårdagens inlägg har också sin make i Nordiska museet,
här kan du läsa om en schal från Västergötland.
Nu har jag sökt på blocktryck.

Jag hittar även en uppsats, skriven av Hélène Absi,
som behandlar kashmirschalens spännande kulturhistoria.
texten är publicerad på bloggen Oss granntanter emellan, här hittar du dit.

Ja så finns ju moderna kashmirscalar,
men det är en annan historia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar