lördag 2 januari 2016

Mormor får besök

Lata dagar är det så här i juletider.
I alla fall för mig och då blir det pusselläggning. 


Jag har ett speciellt "julpussel" som ska läggas varje år.
Man kan ju tycka att det skulle vara lätt,
det är lagt ett antal år - men nej - det kräver sin man/kvinna.
Bitarna är av trä och motivet en målning från 1800-talet.
Konstnären heter Johan Josef Malmberg och bilden kom till 1867.
"Mormor får besök" heter konstverket,
och motivet är hämtat från Häverö socken i Uppland.


Oftast börjar jag med kanterna när jag lägger pussel,
men nu har jag koncentrerat mig på tre figurer, mormor, mor och dotter.
Att försöka få ihop dräkterna gör att jag studerar dem extra noga.
Och här rör det sig om väl återgivna plagg.
Röda strumpor, röd kjol och röd sticktröja bär kvinnan.
Det blommiga halsklädet och det mörkblå förklädet tyder på högtid.
En röd huvudduk bär hon över sin högmössa, eller är det en bindmössa? 
På armen bär hon ytterligare en schal, en stor med persiskt mönster.
För mig ger det en julkänsla, fast det inte alls är vinter.
Hon har ju levande blommor i handen.

Flickans dräkt är extra rolig att studera. 
Det finns inga barnplagg bevarade från Häverö.
Så här får jag en bild av hur barnen kunde vara klädda.
Hon har en dräkt som liknar den vuxna kvinnans,
hon har alltså passerat koltåldern - tre års ålder.

Nej nu måste jag fortsätta pussla,
om inte annat så för att se vem som mer träder fram ur bilden! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar