torsdag 30 april 2015

Haren och Rabbisen

Harens gång och Haren om hösten,
det är två av Veronica Nygrens vävar utförda på HV.
Det är de vävar jag gillar mest och är så imponerad av.


Jag kan fundera i timmar på hur det är löst, rent tekniskt.
Hur har taglet satts fast och hur har haren fått form?
Tagel som är så blankt, glatt och styvt.


Här i Harens gång leker de påtagligt i fransen.
liksom gömmer sig bland taglet och blir till siluettklipp.
Harens gång är vävd av Birgitta Wärn år 1981,
 och finns idag på Posten i Hallsberg.


En närbild visar hur tätt väven är knuten och att taglet kommer igen.
Luggen i olika längd bidrar till ett naturuttryck med snö.
 

 Och så - hela väven, med harens tydliga språng.
Vid den här tiden hade Veronica sin vävateljé på Långholmen.
Utanför fönstret höll en harfamilj till och de gav inspiration till vävarna.
 

Haren om hösten är vävd år 1982 av Kajsastina Wikman.
En av HV:s många mästare med mångårig erfarenhet.
Väven hänger idag på Tensta gymnasium.


Även här är längden på luggen varierande.
En detalj av väven har vävts i inslagsrips, en slätväv,
som ger en känsla av rinnande vatten.
Och så "svansarna" av tagel som sticker ut här och där.
Njut också av koloriten, den är mästerlig!

Hos oss skuttar mest rabbisen.
Den gillar jag också!









2 kommentarer:

  1. OH MY GOD...jag bodde i Göteborg från 1976 till 1983...så jag blir lite nostalgisk när du nämnder
    dessa år...ja det var väl mycket rya på den tiden ;))....
    Nu är Valborg över och vi hade en trevlig kväll ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. OH MY GOD...jag bodde i Göteborg från 1976 till 1983...så jag blir lite nostalgisk när du nämnder
    dessa år...ja det var väl mycket rya på den tiden ;))....
    Nu är Valborg över och vi hade en trevlig kväll ;))
    Kram bia

    SvaraRadera