fredag 3 april 2015

Måste ses!

Visst är det helt otroligt att vi har så många gamla bilder kvar.
Med tanke på att en bild exponerades på en glasplåt.
Jag fascineras varje gång jag tittar på dem.
 

Som den här bilden som visar en underkjol vävd i damast.
Vem har vävt den? Vem har burit den?
Det är frågor som automatiskt infinner sig, tycker jag.
Liksom frågan om färg, vilka kulörer har man använt till de olika bårderna?
Glasplåten är tagen år 1928, så visst, svart/vit var vanligast.

Men nu vill jag visa dig på andra bilder.
Tagna av den ryske tsarens fotograf, Sergej Prokudin-Gorskij,
 i början av 1900-talet och alla är i färg!
På den sidan finns även en länk till samtliga hans bilder.

Titta och njut - så vackert.
Och vilken tur att det är en lång fredag!

2 kommentarer:

  1. Åh så vacker underkjol...jaa undra vem som haft den ;))
    Jag önskar dej en jättefin Påsk helg nu !!!
    Kram på dej!
    Bia

    SvaraRadera
  2. Bilder väcker nyfikenhet och när jag klickar på länken får jag fram otroliga bilder i färg från Ryssland. Personer med vackra klädedräkter, ålderdomliga byggnader, hisnande vyer. Klicka!

    SvaraRadera