lördag 26 mars 2016

Citroner!

Idag bjuder jag på citroner till påskens buffé.
Gula som påskfärgen nummer ett.
Att ligga på bordet, varje påsk, om och om igen!


Men först ligger tyget på tryckbordet som är 60 meter långt.
Högst upp i fabriken i Rydboholm, hos Ljungbergs textiltryckeri.


Här får det sitt mönster med hjälp av screenramar.
En ram för varje färg behövs för det mönster som ska tryckas.
För mönstret Citrus Limon börjar man trycka med en mörk grön kulör.
Varannan rapport trycks utefter hela längden tyg, så torkar den,
och rapporterna emellan kan tryckas på.


En ny schablon passas in och ny färg hälls på,
och trycks på samma vis som tidigare.
Flera gånger man ska trava utefter bordet innan trycket är klart.


Ett vårligt tryck komponerat av Maria Åström.
Passar lika bra till gardin som på bordet.



5 kommentarer:

  1. Så himla snyggt mönster, lite likt mina tallrikar med citroner som Lena Linderholm har målat.
    Det är roligt med vardagsföremål som man blir glad av. En trevlig påskafton önskar jag er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja glad blir man av Marias citroner. Nu har jag druckit öl med citronsmak. Riktigt gott! Och en glad påskafton blev det. Hoppas din också blev bra. Snart sommartid!

      Radera
  2. Tyget är så fint! Har du varit där nyligen? Finns tryckeriet i Rydboholm nu? Jag hittar en hemsida som är väldigt dåligt uppdaterad, öppettider finns bara för 2015. De finns på FB, men länken som finns där till hemsidan leder till en återvändsgränd.

    SvaraRadera
  3. Jo jag var där för drygt en månad sedan och det känns att de trycker mer tyg igen. Om du klickar på länken i inlägget så kommer du till Ljungbergs factorys sida om Maria Åström. Du bör kunna komma tillbaka till startsidan för Ljungbergs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra, då finns de! Jag är eventuellt intresserad av att köpa tyg, men både hemsidan och FB-sidan är väldigt dåligt uppdaterade. I shopen på hemsidan går det överhuvudtaget inte att komma in. Och eftersom jag har något om en konkurs i bakhuvet så är det lätt att tro att de lagt ner också i Rydboholm. Jag mejlar till dem!

      Radera