fredag 24 juli 2015

Textil som affischkonst

Mina väggar var tapetserade med affischer.
Då på 1970-talet, och jag var inte ensam om den väggprydnaden.
Affischer var billiga och konstnärliga.


Ett textilt motiv valde jag många gånger.
Textilgruppens reklam till exempel.
Klara färger och tydliga motiv.


Anna-Clara Tidholm har formgivit ovanstående affisch.
International Harvester skapad 1968.
Anna-Clara berättar att hon gjort en sorts bandväv ,
och ett mönster som upprepar sig runt bilden.
Och så skrev jag in texten, 
"Synden straffar sig själv" och "Förfäras ej du lilla hop"
berättar Anna-Clara vidare.

Många affischer hade ett politiskt budskap.
Solidaritet var ett ledord, oavsett om man kände folk eller ej.
Man demonstrerade och avslutade med fest. 

Just nu, ett par dagar till, kan du ta del av affischerna.
De är utställda på Kanela kultur i Hellvi.


 Vill du lära dig mer om affischens historia?
Då rekommenderar jag denna länk, till Antikmagasinet.
I 57 dagar till kan du se programmet.

Om Tältprojektet, den turnerande teatern i tält,
med arbetarrörelsens historia kan du läsa här.
Alltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar