fredag 17 juli 2015

Från ett världsarv...

...till ett annat och ytterligare ett.
Hälsingegårdarna är ju världsarv och sju stycken totalt.
Fast hela 46 gårdar kan du besöka - om du hinner!


Till Pallars var  vi välkomna efter att sett Jon-Lars.
Båda är världsarvsgårdar och öppna för besök på bestämda tider.
Båda är sevärda på sitt sätt, men här är bostadshuset stängt.
Privatägda är båda gårdar och det är kanske inte alltid så kul med besök.

På Pallars fick vi se tre hus, och de var verkligen sevärda.
Bakstugan, Farmorsstugan och så Sängstugan med brudkammare.


Sängstugan var det mest dekorerade huset,
och redan i entrén var väggarna målade.
Marmorerade, direkt på brädväggen, för att likna sten.


I brudkammaren var en schablonmålning gjord.
Rosmotiv och rosetter, passande en brud.
Även här var målningen gjord direkt på furuväggen.
 

 Själva sängstugan är något alldeles extra.
Här har en okänd målare, benämnd blåmålaren, krusat.
Tre sängar står uppbäddade, med sidentäcken och bästa linnelakanen,
och här kan man välja att sova nedanför olika stadsvyer.


Vad sägs om Stockholm?
Du borde i alla fall känna igen slottet i mitten.
Med lite fantasi kan det bli kyrkorna på söder och så Norrström.

 Men känner ni Västeråsbor igen er?
Eller kan du orientera dig i Gävle kanske?
Jag kan det inte, men så är jag inte så hemma i någon av städerna.


Även lappmarken har fått en bild.
Trots sitt naiva uttryck är det kolossalt vackra bilder.
Tänk vad man gjorde för sina gäster förr.
Byggde ett särskilt rum och dekorerade det med konst,
bäddade upp sängarna med hellinnelakan och sidentäcken.
Vad välkomnande!

4 kommentarer:

  1. Sådana stugor/hus gillar jag också att besöka...vilka målningar på väggarna.
    Sängstugan med brudkammare !!!...jag säger då det ;))
    Idag ska jag besöka en loppis/butik jag aldrig förr har varit på....
    Kram.....P.s jag vet inte namnet på rosen, men den doftar såå gott ;)

    SvaraRadera
  2. Ja det är märkvärdiga hus och så bra att de blivit världsarv...

    SvaraRadera
  3. Men magiskt så vackra målningar. Det är unikt hantverk som gjordes för så många år sedan.En gång i tiden försökte jag mig på allmogemålning med jordfärger och att arbeta med grävlingshårsfördrivare mm. Fin fredag till dig!/Helena

    SvaraRadera
  4. Ja det är förunderliga målningar och underbart att de finns kvar.

    SvaraRadera