tisdag 8 september 2015

Mera vantar!

Ett besök på hemslöjden i Riga blev det.
Den ligger ganska centralt i gamla stan, men i ett modernt hus.

 

Här möts man av en hel "vägg" med olika vantar från Lettland.
Alla mönsterstickade och alla med olika motiv.

En mönsterrikedom utan like och vilken färgprakt.
Flera mönster känns bekanta, liknande stickas här på Gotland.
Men så har det ju varit en livlig kontakt över Östersjön förr i tiden.

 Fyrklöver kallas den här varianten på Gotland.
Vad den heter i Lettland vet jag inte,
men den finns i flera varianter.

Ett litet stickat lamm känns också bekant.
Liknande såldes i hemslöjdsbutiken i Visby.
På 1980-talet.




4 kommentarer:

  1. Jag blir nästan hög på alla vantar... Och tänk så många lamm jag har stickat i min dar, under mina 15 år med Rosa Lammet måste jag ha sålt ett par hundra minst, för att inte tala om alla lammgårdar som barn och barnbarn haft när dom var små..... I dag stickar jag då och då ett likadant lamm i redgarn ( i alla tänkbara färger) som man kan ha som broch.

    SvaraRadera
  2. En klassiker till lamm. Kul att du fortfarande stickar det och förnyat det!

    SvaraRadera
  3. Ja här är det bara att välja - om man kan! Själv har jag svårigheter som du kanske förstår.

    SvaraRadera