söndag 6 september 2015

Samlad kunskap

Vissa böcker läser jag på ett särskilt sätt.
Först bläddrar jag lite förstrött,
och sen inser jag att det är en "bibel" inom sitt fack.


Ulla Engquists bok Detaljer som gör skillnad är en sån bok.
När jag slår upp den roar den mig inte,
ger mig inte någon större lust att bläddra vidare.
Här finns inga insmickrande bilder som lockar till stickning.
Nej - lite torrt och tråkigt är det, skolaktigt.
 

Men så "öppnas" mina ögon och jag ser detaljerna.
De små finesserna som lyfter ett plagg.
Jag ser dem för att Ulla gjort jämförelser, bra - mindre bra.
Samma plagg stickat på två olika vis, och ja, då anar jag en skillnad.


Boken innehåller många bilder men också teckningar.
Tydliga ritningar på olika moment i stickningen.
Med pilar som visar hur jag ska föra stickorna, 
och ändå kan det kännas krångligt att få allt på plats.
Men si då - Ulla visar på film hur det går till.
Tio korta och bra instruktionsfilmer ligger på Hemslöjdens Youtube-kanal.
Här kan du läsa mer om boken, provläsa några sidor.
Behöver du en uppslagsbok om stickningens detaljer?
Då rekommenderar jag denna.
Köper den gör du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar