onsdag 27 maj 2015

Mästarslöjdare!

 Mästarslöjdare är alla de som behärskar teknik och material.
Är man dessutom slängd i formgivning blir det +.
På utställningen finns några riktigt bra slöjdare/konsthantverkare.


Det första exemplet är Michaela Ivarsdotter, Väckelsång.
Hon är kopparslagare i fjärde generation och kan verkligen sin sak.
Här visar hon skosnören - i kolosalformat.


Det tog ett tag innan jag förstod - mästerverk i koppar.
Både välgjort och fyndigt.

Nästa person roar mig alltid!

 

 Lena Håkansson från Gemla är så duktig och påhittig i sin design.
Texten nu går jag hem och slöjdar istället känns aktuell.
Istället för att se på utställningen?
Eller slöjda istället för att pyssla, måla eller göra?
Man kan ju undra hur Lena tänkt!


Ännu en proffsslöjdare vill jag presentera.
Han gör modellmöbler som du själv får sätta ihop.
Stolarna är snygga kopior av riktiga stolar.
På utställningen hade han fyllt sin låda med möbler.
Omålade och därför ganska tråkiga.


När vi kom ut till museets butik fanns de där.
Målade och snygga - jättefina!
Så Totte du kunde väl målat de på utställningen också.
 

7 kommentarer:

  1. Vad tänkte han på när han ställde ut de omålade möblerna? "Nu går jag hem och slöjdar istället" älskar jag.... En liten bonad med den texten i slöjdsalen kanske?

    SvaraRadera
  2. Nej - här vill jag slöjda - måste det bli, i det rummet.

    SvaraRadera
  3. Vi pysslar INTE vi slöjdar .... eller hur?

    SvaraRadera
  4. När jag slöjdar känns det mer gediget, jag skapar något som är hållbart. Pysslar gör jag när det är något för stunden. Jag pysslar om mina blommor så de ska trivas.
    Idag lägger vi inte mycket tid på görandet - det blir ett pyssel. Jag tror även att det är en generationsfråga.

    SvaraRadera
  5. Du har rätt som vanligt... HÄR VILL JAG SLÖJDA ska det självklart stå!

    SvaraRadera
  6. Hej Birgitta!
    Tack! Måste säga att jag blev glad att se detta inlägg och din kommentar. Nu är det aktuellt att hänga verket i Tingsryds församlingshem under Tingsryds Konst & Hembygdsrunda 5-6 september, nu till helgen.
    /Michaela

    SvaraRadera
  7. Hej Birgitta!
    Tack! Måste säga att jag blev glad att se detta inlägg och din kommentar. Nu är det aktuellt att hänga verket i Tingsryds församlingshem under Tingsryds Konst & Hembygdsrunda 5-6 september, nu till helgen.
    /Michaela

    SvaraRadera