torsdag 21 maj 2015

Ännu fler souvenirer

Får man inte tag på något fint tyg när man är ute på resa, kan man leta efter garn.
Mitt textila souvenir-samlande började när jag var i Calgary. 
Med lokalt producerat garn kan man verkligen få med sig en bit av besöksmålet hem!

Som man ser på bilden här ovanför köper jag gärna garn av många färger! Det blå-gröna-gula garnet är inköpt på Folkemuseet i Oslo (kanske inte så mycket en souvenir eftersom jag bor här). De fyra andra kommer från olika garnbutiker i Calgary. Det gula är entrådigt, och har blivit till ett par snygga strumpor med spetskant. Det multi-färgade med rosa, gult och grönt i sig köpte jag bara två härvor av - så nu vet jag inte vad det ska bli! Det är ett av problemen med att spontan-köpt garn! 

Det bruna melerade garnet såldes i samarbete med ett katt-hem i Calgary. De hade olika färger på meleringarna, som alla var inspirerade av färgerna på olika katter som de hade tagit hand om. Av det stickade jag halv-vantar till en kompis som tar hand om övergivna katter i Sverige. Garnet köpte jag i en butik som låg på en av de få kullarna i Calgary (staden ligger i ett otroligt platt landskap) (se bildbevis på det här under). Hon som hade butiken tyckte däremot att det var så backigt i Calgary. Hon kom nämligen från Saskatchewan, öster om Alberta, där det är - om möjligt - ännu plattare! 

Det bruna garnet, som inte ser så mycket ut för världen, är gjort av bison-ull. Det är så mycket mjukare än vad man hade kunnat tänka sig, men ack så dyrt!

Så, till semesterfiraren som är tillbaka på blogg-jobbet igen i morgen, vill jag bara säga att jag hoppas du tog chansen och fick med dig några souvenirer tillbaka hem!

Hälsningar från Sofia!

2 kommentarer:

  1. Tack Sofia för inhoppet som semestervikarie, trevligt att läsa om dina tyger och garner. Hoppas att allt är bra med dig därborta i grannlandet hälsar Britt Dahné

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Britt,
      Ja, det var kul att hoppa in som vikarie, och man blir imponerad av Birgitta som får till så mycket omväxlande här! Det är bra här borta i Norge, men jag ser fram emot en tur hem till ön snart igen!

      Radera