fredag 12 februari 2016

Välja lammskinn

Ett vackert lammskinn är något alldeles extra,
men vad ska jag tänka på när jag köper ett lammskinn?


Det är en större summa pengar som ska läggas ut och dem vill man ha valuta för.
Ett skinn håller i många år om det sköts rätt, så välj noga.
Tänk även på att det är en fördel om det är miljövänligt, 
och nedbrytbart den dag du inte kan bruka det längre.
Och ska det vara ett babyskinn är det väl alldeles självklart vegetabilgarvat.
Alla andra skinn är garvade med hjälp av kemikalier. 
Och kom ihåg att ett vegetabilgarvat skinn inte går att tvätta!


På utställningen Hemslöjden på Liljevalchs fanns fina skinn.
Praktskinn utvalda av Eva Samuelsson från Bioskinn.
Det översta är ett tackskinn av Gotlandsfår,
med vacker grå lock och svart teckning i kanten,
och med det svarta "strecket" i mitten kallat ål. Ett praktskinn!

Under hänger tre skinn med olika längd på locken,
man klipper helt enkelt ullen olika mycket beroende på användningsområde.
Till höger ett plädklippt skinn, lämpligt till inredning och möbelklädsel,
i mitten ett pälsklippt, självklart till olika plagg,
och till vänster den senaste typen av klippning - så kort att locken nästan försvinner.

Ditt skinn hänger du ut på vädring vid behov.
Är det lite fukt i luften blir locken extra vacker - men det får inte regna!

Sommartid finns massor med lammbönder som säljer sina skinn i gårdsbutik,
men året runt kan du köpa skinn hos Bioskinn,
och dessutom veta att det är ett bra skinn både för dig och för miljön.

Bioskinns skinn garvas hos Donnia Skinn AB i Tranås.
Företaget som samarbetat med Eva Samuelsson om miljövänlig garvning.

"Utan Donnia Skinn AB och hela familjen Ugrinovski,
pappa Tome, mamma Inger och deras barn Filip, Katarina och Risto,
inget Bioskinn idag eller i morgon!" säger Eva.





2 kommentarer:

  1. Jag älskar får skinn, det är en fin inrednings detalj...men jädrans så dyra !!
    Men man förstår ju det...tycker ändå att det är bra att syntetiska alternativ finns ;))...men äkta vara är ju alltid bäst och finast förstås...
    Ha nu en fin helg, med eller utan snö.....här snöar det lite lätt nu.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag älskar också skinnen - särskilt de grå Gotlandsskinnen. Jag ser dem som en investering - de håller över tid. En del har jag haft över tjugo år och de är lika fina fortfarande.
    Härligt med snö - men jag har gräsmattan full med snödroppar - så jag vet inte vad jag önskar? Trevlig helg i alla fall!

    SvaraRadera