tisdag 31 mars 2015

Nytt nummer av Hemslöjd

 Jord, det är temat i senaste numret av Hemslöjd.
Tidningen som har allt - debatt, information, porträtt och göra själv.
Till och med annonserna är inspirerande att ta del av.


Från senaste numret, nr 2 2015, fick jag skaparlust.
Anna Fabler inspirerade till att sy en kudde av mattrasor.
Hennes kudde är så fin med snygga trasor och elegant baksida.
Jag gjorde lite lättare för mig och sydde bara nåldynor.
Av två bitar från jeans klippte jag lagom breda och långa remsor.
Så sydde jag ihop dem två och två.
Pressade sömmarna och sydde ihop igen.

 
För att få ett snyggt slutresultat är det viktigt att pressa sömmarna.
Jag letade upp ett baksidestyg och lite sammetsband.
Banden vek jag på mitten och la, snett in mot mitten, i varje hörn.
Det blev en rolig detalj och bra att hänga upp nåldynan i.
På med baksidestyget, räta mot räta ska det ligga, banden emellan.
Sen sydde jag sömmen runt om, men sparade en öppning.
Vände dynan, petade ut hörnen och stoppade med ull.
Kastade ihop öppningen och var klar!



Lösnummer kan köpas i Pressbyrån!

2 kommentarer: