torsdag 19 mars 2015

Broderi ...

... kan ju vara lite av varje,
och man kan brodera på en hel del olika material.
Mest sömas det väl på tyg, men papper är inte ovanligt.


Brodösens blogg fick jag idén till pappersbroderi.
Och med inspiration från Beas workshop sydde jag på en ask.
det viktiga är att inte vika över mitten på pappret,
utan dra två linjer från hörn till hörn, så du slipper få veck mitt på. 

Rita, med blyerts, av det broderi du vill göra på ett papper.
Placera pappret på asken och stick, med en nål, hål så motivet framträder. 
Tänk på att inte sticka hålen för tätt - då går pappret sönder.
Använd dubbel tråd när du syr så blir det fylligare stygn.
Det är lättare att brodera om du "fäller ut" asken.


Att lappa ihop folk med hjälp av stygn görs ju dagligen,
men då är det fråga om annan tråd och andra stygn.
gav inspiration till ovanstående bild.  
En av eleverna på textila hantverkslinjen har broderat på handen.
Man kan se det som en tatuering, och det är kanske bättre,


 men jag säger stopp i alla fall!

2 kommentarer:

  1. Att brodera på papper tycker jag är kul, vlisilin är väl ett mellanting och väldigt kul!!'
    Men aj aj, att sy i handen är inte min grej, fast kul!😊
    Nu kaffe och en " jordgubbsklubba ".... TACK för i går fin Birgitta

    SvaraRadera
  2. Ett besök hos dig ger helt annan och roligare inspiration, så tack själv!

    SvaraRadera