torsdag 31 juli 2014

Så det kan bli

 I två olika tidskrifter läste jag om en och samma bok.
"Before they pass away" av Jimmy Nelson.


Den skulle handla om ursprungsbefolkning - de som finns kvar.
Och det gör den också!
 Den måste jag läsa kände jag och beställde den på bibblan.
Fjärrlån - för den fanns inte på Gotland.
Bokad och klar, men den kom aldrig.
Så var jag på Fotografiska och fick se boken.

Bild från boken Before they pass away, av Jimmy Nelson. Drokpa.
Ett praktexemplar till bok, stor och tung.
Ungefär i A3 format och minst 6 cm tjock, 424 sidor.
Aj då - den är för tung att skicka, tänkte jag.
Och det kanske den var, men Almedalsbiblioteket köpte in den!

Bild från boken Before they pass away, av Jimmy Nelson, Mursi.

Här beskrivs kulturer från 20 olika platser.
De flesta från södra halvklotet.
Så vackra, speciella, fascinerande och fantasieggande.
Fotografiet är underbart, vackert komponerat.
Det är en bilderbok, men texten kompletterar.
Uppgifter om traditioner, dagligt liv, kost och trosuppfattning.
På engelska, tyska och franska.

Nu har den legat på mitt bord i en månad.
Alla - verkligen alla - bläddrar i den självmant!
På lördag måste jag lämna tillbaka den.
Suck!

Bild från boken Before they pass away, av Jimmy Nelson. Drokpa.

Men kanske det är din tur att låna den då.
Gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar