fredag 13 maj 2016

En till matta

Att dela ett intresse är alltid kul,
det tycker nog inte bara jag.
För när vi började titta på mattan i gårdagens inlägg...


...plockades ännu en matta fram, också från Tunisien.
Nu i ett helt annat mönster och annan formgivning.
Men minst lika vacker och spännande.
Vävd i inslagsrips med bårder i krabbasnår.


Mattan är stor men inte särskilt tung, den är vävd med enkelt garn.
Garnet är av ull och handspunnet och växtfärgat.
Förutom det vita, det är bomullsgarn, helt kritvitt och lysande.


På avigsidan syns bomullsgarnet tydligt, det liksom luddar sig.
Lystern som finns i ullen saknas helt, det ger en matt effekt.


Den här mattan ligger inte framme så ljuset kommer inte åt den.
Trots det har den tappat lite av sin kulör på rätsidan.
Ägaren som visade mig mattan pekade på de gula prickarna.
De är ett mysterium - hur är de gjorda.
Först var det självklart att garn är omknutet och mattan sedan doppad i färgbad.
Men varför har det bara kommit färg på just det stället?
Är hela mattan färgad efter att den vävts? 
Varför blev inte det vita bomullsgarnet rött, inte ens rosa? 
Har garnet ikatfärgats och blivit så precist i mönster?

Fundera på det du!
Kommer du på lösningen får du gärna lämna en kommentar.


2 kommentarer:

  1. Jag har inget svar, men jag kom att tänka på en sjal som jag köpt i Marocko med mönster av henna, i ull med inplock av bomull som inte har tagit färg av hennan. https://textilainslag.wordpress.com/2012/04/09/sjal-fran-marocko/

    SvaraRadera
  2. Jag kollar senare på datorn men det kan vara ett sätt. Jag har inte så stor erfarenhet av henna.

    SvaraRadera