onsdag 11 maj 2016

Bättre livslängd?

Alltså bara fyra år, mer höll de inte.
Mina första pallkragar. 
Jag håller på och byter jord i dem och då kommer sanningen fram.


 Ramen som stått längst ner är delvis upprutten.
Av mina fyra första är det bara en, och den har varit dåligt placerad.
Men ändå! Den var begagnad när jag fick den och kanske sliten redan då.


Ett annat "fel" jag gjort är att mina kragar står på gräset.
Det tar tid för dem att torka upp efter nederbörd.
Hållbarheten ökar på en grusbädd - tänk på det om du ska odla i pallkrage!


Nu löser jag mitt problem med att spika på takpapp på undersidan.
Förhoppningsvis hjälper det till att öka livslängden på virket.
För jag älskar mina lådor och vill ha dem många år till.

2 kommentarer:

  1. Efter 11 år har jag pallkragar som börjar rutan. Kragarna står på grus, är målade med färg i två lager både på ut- och insidan. Sedan är lådorna klädda på insidan med platon. Nu när första lådan ser ut att gå sönder håller platonmaterialet jorden kvar i lådan. Ingen brådska. Klimatpriset kan man fundera över. 4 eller 10 år till vilket pris.
    Lycka till med de nya lådorna.
    Anna Karin

    SvaraRadera
  2. Det blir mer än dubbelt, kanske tredubbelt så lång tid, och jag tre gruset har störst betydelse.

    SvaraRadera