torsdag 18 december 2014

Självhushåll

 Att odla sin mat själv börjar bli inne.
Verkligt bra - så vet vi vad vi stoppar i oss.


Jag gillar att odla lite sådär till husbehov,
men någon riktig självhushållare är jag inte.
Om jag bortser från valnötterna då.
Vårt valnötsträd förser oss numera med vårt årsbehov.


Årets skörd gav ganska små nötter men goda.
Kompletterade med resterna från fjolårets blir det tillräckligt.

Men nu ska det självhushållas mer.
Jag har läst boken Självhushållning på Djupadal.
 Med bilder av Marie och tekningar av Tora Mandelmann.


En väldigt rolig, lättläst och inspirerande bok,
med mycket bra och innehållsrik fakta och få pekpinnar 
- uppmuntrande vill jag mena.


Året är indelat i åtta årstider, efter odlingstider.
Och här kan du lära dig "allt" för att sköta ett självhushåll.
Ta hand om djuren, odla och ta hand om skörden.
Allt med tanke på att få mat på bordet.

Har du inte tänkt dig att självhushålla på heltid,
- boken är ändå läsvärd för receptens skull.
Och för glädjen till jorden.

Vill du provläsa boken?
Då gör du det här!
Vill du höra Tora Mandelmann berätta om boken?
Klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar