måndag 29 december 2014

Nyårsfin?

Visst kan ett nytt halsband göra dig nyårfin!
Det kostar inte mycket - lite tid bara,
och en aning fingerfärdighet.



Börja med att klippa till avlånga trianglar av ett papper.
Jag har använt två olika typer av guldpapper.
På nyår ska det ju glittra extra mycket!
Basen på triangeln blir bredden på pärlan,
och triangels längd ger pärlans volym, tjocklek.
 

Rulla upp pappret på en tändsticka.
Börja från basen och rulla hårt.
Limma fast spetsen ett par varv på pärlan.
Gör många pärlor - ett överflöd - innan du trär smycket.


Jag trädde upp mina "guldkorn" på några olika sorters snören,
 rester från julens fröjder som kom till användning.


Det är mjuka och fylliga pappers- och textilsnören, 
som jag med hjälp av en nål trär genom pärlans hål.
Mellan varje pärla gör jag också en knut.
Den gör att pärlorna inte så lätt nöter på varandra.
Snyggt är det också!
Jag låter en bit av snöret i varje ända vara tomt.
Men hjälp av dem knyter jag halsbandet runt min hals.
En pärla hänger ytterst i varje ände. 


Nyårsfint!

4 kommentarer:

  1. Vi gjorde sådana pärlor på ett café förra hösten, oj vad kallingarna kom igång... Det blev halsband och en hel del julgirlanger. Vi gjorde inte så glittriga och nyårsfina men roligt hade vi den kvällen.

    SvaraRadera
  2. Att ni hade roligt förstår jag - det är lätt och kul och kan varieras i det oändliga. Hur blir det om man gör jättestora trianglar som rullas upp på grova stickor?
    Och glöm inte barnen, slöjda med dem. Det här är lämpligt pyssel!

    SvaraRadera
  3. Det där har jag varit sugen att testa på i flera år. Kul att testa olika papper. Och så tycker jag om att återbruka. Måste kanske ta mig tid att göra av gamla böcker.

    SvaraRadera
  4. Ja prova det - det låter väldigt snyggt. Både rena textböcker och bilderböcker.
    Lycka till!

    SvaraRadera