lördag 27 december 2014

Dräktfrossa!

Vill du ta del av en levande dräkttradition?
Se hur sockendräkten varierar inom en snäv ram.


Då ska du passa på att se på julbönen från Leksands kyrka.
Där bär de gifta kvinnorna källinghatten i olika tyger,
och med de rikt mönstervävda banden. 
Du får se barnkören i olika barndräkter.

Vill du se mer tar du del av Leksands julotta, här
Där visar kullorna upp det finaste dräktskicket.
Där spelas på fiol och kohorn.
Och är du dräktkunnig ser du dräkter från Ål, Orsa och Rättvik.
Ja, en hel del andra dräkter också.
Både mans-, kvinns- och barndräkter.
Bara att frossa!



2 kommentarer:

  1. Jag älskar dräkterna från olika delar av Dalarna. Själv har jag en dräkt från Sorunda som har krymt och vad gör det, den är inte särskilt kul. Jag har ett förflutet som dansare på Skansen, det var en rolig tid. I oktober ska jag gå på kurs hos Anna-Karin på Gläntan och väva band från Dalarna, det ska bli kul!

    SvaraRadera
  2. Ja det är något visst med Dalarnas dräkter. Jag trodde du kunde allt om bandvävning, men en kurs på Gläntan är en rolig avkoppling som ger ny kunskap.

    SvaraRadera