tisdag 10 februari 2015

För fler än snusare

På lössnusets tid torkade kanske snusaren av sig på näsduken,
när prillan var formad och stoppad under läppen.
Näsduken fick namnet snusnäsduk.


Den rutiga näsduken dög säkert till det,
men jag tänker mest på en tryckt duk som snusnäsduk.
En kulört bård runt en spegel som är rikt mönstrad.
Den röda och den blå färgen har varit vanligast.
Turkrött och indigoblått färgat på bomull.
 

Men även här styr modet kulören och idag finns fler färger.
Dessutom har användningsområdet ändrats.
Idag knyts snusnäsduken runt halsen.
Ofta i samband med friluftsliv, både vinter och sommar.
Motorcykelåkare är också förtjusta i den.

Ursprungligen har den tryckta halsduken kommit hit från andra länder.
 Till oss via Ryssland och södra Europa.
Men mönsterbilden pekar ännu längre bort. Indien och Java?

År 1975 köpte jag, genom en klasskamrat, en halsduk från Österrike.
Nästan hela klassen ville ha en halsduk och flera kulörer fanns att välja på.
Min blev rosa med vitt mönster - jag tror den enda i den kombinationen.
Men mönstret var likartat på alla.

Och ingen av oss snusade - det är jag säker på!





1 kommentar:

  1. Kul att få höra lite historia om snusnäsduken ;))...själv har jag en liten...som jag nästan aldrig
    använder, hihi...
    Kram bia

    SvaraRadera