lördag 24 januari 2015

1900-talets textilkonstnärer

Det ska jag undervisa om på tisdag.
Så jag förbereder mig.
Väljer vem jag ska belysa lite extra.


Märta Måås Fjätterström är självskriven,
liksom de som kom efter henne i verkstaden.
Barbro Nilsson, Anne-Marie Forsberg och Marianne Richter. 
Alla har de på olika vis utvecklat den textila konsten.

Foto, Jan de Meyere, JdM 755, Stockholms stadsmuseum.
 Elsa Gullberg är också en textilkonstnär som måste med.
Under större delen av 1900-talet var hon verksam.
 Hon hade en egen textilproduktion med vävning,
utvecklade textiltrycket tillsammans med Richard Künzl,
och ledde arbetet på Svenska Slöjdföreningens Förmedlingsbyrå.
Sommaren 2013 var hon representerad på utställningen
Home Sweet Home på Liljevalchs konsthall.
På deras hemsida kan du lyssna till Elsa,
som berättar om sin barndom.

Och jag fortsätter förberedelserna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar