lördag 8 november 2014

Avslut

 Att göra ett snyggt avslut är inte lätt.
Oavsett vad det gäller.


Klostret i Ystad, stans kulturhistoriska museum, 
hittade jag några snygga textila avslutningar.
Vävda band som fått en praktfull avslutning med spetseffekt.


Varptrådarna, röda av ull och oblekta av lin, 
har lindats om - hårt - med det röda garnet.
För att sedan knytas om med lingarnet,
 så att ett galler bildas och resten blir en tofs.
Och för att den ska bli fyllig har nytt garn lagts till.

Så elegant och proffsigt!

4 kommentarer:

  1. Jättesnygga! Själv älskar jag avslutningar på band och tofsar, inte bara att det är så kul att göra, det blir så fint också. I mitt nästa liv ska jag nog bli " bandavslutare ". Något att se fram emot!

    SvaraRadera
  2. Band är såååå roligt att väva och lika roligt är det att planera slutet. Två avslut som kan vara olika och ändå om man vill ….kan ett vara början. / N

    SvaraRadera
  3. Ja tänk vad mycket en avslutning gör!

    SvaraRadera
  4. Tack för kommentaren,men jag förstår inte vad du menar med mörk och ruskig dag min vän;)
    Kanske har du blandat ihop med någon annan blogg...för min dag var varken mörk eller ruskig ;)
    ha det gott !
    Bia

    SvaraRadera