När man gör det uppstår en bild på både fram- och baksida.
Ja du vet - många kollar avigsidan först!
Kanske inte alltid så kul.
Men det finns undantag, som här, när Jochen Flinzer, Tyskland, broderar.
Adam och Eva. Broderi med silketråd på papper.
Två par av figurer har nålens hål markerat.
Genom att sy i hålen bildas konturen av personerna som står ytterst.
I de mittersta figurerna har inte konturlinjen följts,
istället har Jochen brukat hålen och sytt trekanter och fyrkanter.
Och baksidan får spännande figurer den också.
Minst lika viktiga för konstverkets helhet.
Bilderna är också inramade så att båda sidor är synliga.
På utställningen i Oslo fanns även detta broderi.
Broderat på 1600-talet, med silke på linne.
Jag kan se en koppling till Jochens broderi, inte bara i materialet.
Även här är motivet "tecknat" med nål och tråd.
Notera hur skickligt brodösen växlat mellan stygn och tom yta,
för att få fram mönstret på bästa sätt.
Duken som är flera meter stor är fylld med bibliska motiv.
Och däremellan fantastiska tulpaner, 1600-talets modeblomma.
En raritet exponerad under glas - därför speglingar i bilden.
Två mästerbroderier av professor Jochen Flinzer,
och en okänd 1600-tals mästare.
En altarduk från Mjelde kyrka, Osteröy, Norge, sista halvan av 1600-talet. Storleken är 116x265 cm, men den är tyvärr avklippt på ena sidan. Mera broderi har alltså funnits!
SvaraRadera