tisdag 19 augusti 2014

Fler manglar!

Får jag presentera ett mangeldon?
Tillverkat i februari någon gång på 1800-talet.


Jag minns inte exakt dag och år - men det är inskuret i mangelbrädet.
Till hör även en mangelstock och en mangelduk.
Bestående av ett garvat lammskinn!
  På Langska huset kan du se det live.
Vill du se fler mangelbräden kan du göra det här.
 På Digitalt museum.
En annan mangel hittade jag på vinden.
På Strandriddargården i Kyllaj.


En låda, fylld med sten, som dras fram och tillbaka när man manglar.
Hur den kom uppför trappan förstår jag inte.
Och kommer den ner - när gården säljs?

Att mangla är kul, textilierna blir så vackra.
Den glansiga ytan stöter ifrån sig smuts.
Och det dammar inte lika mycket.
Vävarna tar mindre plats i skåpen.
Det går fortare att mangla än att stryka.
Det är inne att mangla.

Fler manglar!

2 kommentarer:

  1. tack för titten!!!....ja manglar gör inte jag...men förut manglade man mycket bl.a min mamma kommer jag ihåg;))....nu ids man inte kan jag tänka mej...
    Hösten har slagit till nu tycker jag...hoppas det är tillfälligt, men jag vet inte ja...
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. Kul att du tittade in! Här har vi nästan blåst bort idag, men nu har det mojnat och det är skönt.
    Välkommen tillbaka!

    SvaraRadera