"Många designers vet dock idag att utnyttja
potentialen hos traditionellt hantverk i sitt arbete och det leder till en vitaliserande
praxis som ofta slutar med mycket "icke-traditionella" resultat."
Plockat från tema två. Och visst kan det vara så.
Men även så här:
Lingonkvist |
Hermanna Stengård, småskollärare från Rone socken på Gotland, samlade i början av 1900-talet stickade föremål. Framförallt vantar, de flesta bara som rester och fragment. Trots detta är de en ovärderlig källa till inspiration för senare tiders stickfantaster. Hennes samling ägs och vårdas idag av Gotlands läns Hemslöjdsförening.
Den har inspirerat både författare, journalister och formgivare som alla berikat sitt skapande utifrån samlingen.
Ett exempel är det mönster som Pernilla Svenre gjort för butik Boel Olaisson
Pernilla har på ett säkert sätt förnyat mönstret Lingonkvist till en ny design, som Boel i sin tur använder i olika färgställningar och modeller till plagg producerade på Gotland.
Ett ömsint tillvaratagande av ett textilt hantverk.
Eller är det för långt ifrån traditionen?
Ett ömsint tillvaratagande av ett textilt hantverk.
Eller är det för långt ifrån traditionen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar