onsdag 17 december 2014

Stjärnbroderi

 Min mor broderade sina juldukar själv.
En Davidsstjärna i rött med vit bandkant.



Motivet är härligt juligt men materialet krisigt,
något blandmaterial från tiden under andra världskriget.
Väldigt svårt att stryka och lite sladdrigt.

Från generationen före mamma har jag också en stjärna.
Kanske från samma tid, men i ett bättre material.
Sydd på bomullsväv med merceriserad bomullstråd,
och God Jul i guldtråd.



Det här var broderier man köpte uppritade.
Den avslutande kanten var redan fastsydd, bara stygnen fattades.
På avigsidan står det 3.25. Prisvärt tycker jag.
Jag kan inte låta bli att fundera på formen.
Vacker och självklar för mig, men hur var det då på 40-talet?
Bara en julsymbol eller ett politiskt ställningstagande?
Är det någon som har en liknande eller i annat format?
 
Att brodera juldukar är inget jag gör,
men idag kom årets julkort.


Ett alldeles lagom stort broderi.
Tack för det!

5 kommentarer:

  1. En röd stjärna med vit kant och tomtar i hörnen. Den går inte att stryka slätt och den fanns hemma under hela min barndom på hallbyrån. Från 40-talet måste den vara. Hos oss har den alltid fungerat med julosten på....

    SvaraRadera
  2. Oj då, då är det kanske samma material som i min. Kul!

    SvaraRadera
  3. Tänk vad dom var duktiga förr...gjorde det mesta i matväg, broderade handdukar, stickade , virkade, skötte hemmet till punkt och pricka...jaa det var tider det ;)...ha en fin dag....här skiner solen ;))...snön kommer i morgon...yes!
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken lycka både sol och snö! Ja visst var de bra på hushållsarbete förr, men det här med datorer hade de inte en aning om!

      Radera
  4. har också fått ett julbrev med hjärtematerial att brodera. Blev glad! Inger

    SvaraRadera