lördag 20 december 2014

Snart klar!





 I sista minuten har jag fått ihop en julklapp.
Tänk att det alltid blir så.
Men nu har jag sytt en nalle - mest för soffhörnet.


Ögon och nos ska fortfarande broderas,
men nu är han så klar att jag verkligen gillar honom.
Tyget han är sydd av är en linneservett, inte ofta brukad.


Servettens storlek var ca 60x60 cm. 
En bit sämskskinn behövdes också.
Till öron, händer och fotsulor.


Mönster och sömnadsbeskrivning hittade jag i boken
Sy teddybjörnar av Karin Neuschütz.
Boken inleds med en kort historia om björnen,
i myt och saga samt ett stycke om Nallen som lekkamrat.
Sen följer mönster och sömnadsbeskrivning till sju nallar.
I olika svårighetsgrad, några med rörliga armar och ben.
Sist kommer en lista på inköpsställen.
ICA-förlaget gav ut boken 1998.
Jag hittade den på biblioteket men vill du äga, ser du här.


Nu är det hög tid att brodera.
Ögon och nos.

4 kommentarer:

  1. Vilken söt filur... Boken finns här hemma, inköptes när de första barnbarnen kom och önskade sig nallar ( det var nog mamman som önskade till sina döttrar).
    Nu blev jag sugen på att sy en...

    SvaraRadera
  2. Supergullig! Ja, nallar behöver vi vuxna kanske mer än barnen.../ Nilla

    SvaraRadera
  3. Men så söt, och vad duktig du är ;).....hoppas vi får se den klar, ögon och mun gör ju mycket för helheten ;)...trevlig hel till dej!!
    Kramis

    SvaraRadera
  4. Tack, jag är riktigt nöjd - får se om mottagaren blir det också.

    SvaraRadera