måndag 8 december 2014

Sommarlängtan

 Händer det att du längtar till sommaren - mitt i vintern?
Jag gör det alltid, liksom jag kan längta efter jul i juli månad.
Då vandrar jag till biblioteket och letar passande böcker.


Just nu har jag läst boken om 
Gunnebo och 1700-talets sommarställen 
i Göteborgs omgivningar.
Här beskrivs hur den förmögne köpmannen John Hall
lät skapa Gunnebo slott men omgivande trädgårdar.
Uppdraget gick till arkitekten Carl Wilhelm Carlberg som ritade allt.
Huset, inredningen, möblerna och trädgårdarna.
Han hade fria händer och tillgång till en stor kassakista.
Boken är skriven av Lars Sjöberg och fotat har Staffan Johansson gjort.
Bilderna är många och vackra samt beskriver miljön fint.
Lars Sjöberg är den bäste författaren att beskriva en sengustaviansk miljö.
Och han lever verkligen upp till sitt rykte.
 

Vilken lyxvilla Gunnebo var. 
Kakelugnen i matsalen hade två utbyggda värmeskåp,
krönta av bronserade urnor och här hölls tallrikarna varma.
Hur många har det i sina sommarhus idag?
Till anläggningen hör stilträdgård och köksträdgård,
samt den engelska parken.
Gunnebo är idag öppet för allmänheten, se tider här.
Men är du inte i närheten av Göteborg kan du
fördjupa dig i slott och trädgårdar via filmerna här.
Det tillfredsställde min sommarlängtan.
 

2 kommentarer:

  1. Oj, jag som enbart längtar efter vintern hela tiden så här års! I morse en tjock domherre sittande i ett stilla snöfall i min adventskalenderlucka... Kommer det ens att hinna bli någon vinter???
    Och på sommaren får jag aldrig nog av just sommaren!

    SvaraRadera
  2. Ja lite snö skulle sitta fint, det längtar jag också efter. Men att läsa om vår, sommar och blommor är en annan längtan att tillfredsställa.

    SvaraRadera