söndag 18 maj 2014

Korsstygn på nytt


För några år sedan sydde en av mina elever deviser.
Texter som inspirerade henne eller som hon gillade.
Jag, som hemslöjdare, var inte så förtjust i materialvalet.
 

Aidaväv och DMC-garn, när det borde varit linne och lingarn.
Vilka fördomar - tur att man kan hålla tyst ibland.
Men snyggt var det broderat och texterna var superbra.
Korsstygn, men även rutsöm broderades de med.


Och det roliga var att tjejen som sydde inte var så förtjust i att brodera.
Men här hittade hon något som kändes rätt.

Och nu plötsligt upptäcker jag hur rätt hon var.
Det har kommit en ny hemsida/webbshop med broderade bonader.

En sida som säljer material till bonader - i aidaväv och med DMC-garn.
Bonaderna broderas med korsstygn. Motivet är omgärdade texter.
Du kan få hjälp med att designa din egen bonad.
Med ditt favoritmönster.

Men du kan även välja ett mönster av ett proffs.
Man jobbar med olika designers, från flera länder.
Bakom varje mönster finns en tanke som förklaras så bra.
Gå in och läs om Malta, Hesselgren och Rosengård.

Du kan köpa tillbehör också - nålar, saxar, ramar...
Även broderihistoria förmedlar man.
Och väldigt tydliga instruktioner på hur du syr.

Möjligtvis skulle jag önska mig information om hur
jag spänner det färdiga arbete istället för att stryka det.


Snyggt jobbat Sofia Magnusson!
 



3 kommentarer:

  1. Kan du tänka dig att jag som aldrig varit korsstygnsfreak och hellre jobbat med redgarn och silke än ull....jag har anmält mig till kursen " Märkt för livet, stygn i kors" med Monica Hallén på Sätergläntan under Broderiforum. Man ska inte gå på kurs med sånt som man kan och gillar tänkte jag, nya utmaningar. För säkerhets skull tog jag Kanthakursen också...

    SvaraRadera
  2. Du tänker så rätt. Det finns alltid något nytt och lära. Möte med nya människor ger så många erfarenheter och plötsligt förstår man dem. Livet är förunderligt!

    SvaraRadera