fredag 9 maj 2014

Virkar du?

Många gör det - virkning känns inne!
Dyker upp på utställningar och i litteraturen.


För en dryg vecka såg jag virkade mormorsrutor hopsydda till en matta.
Nu har jag sett en matta virkad med bomullstrasor.
På utställningen Ellen av idag, som visas på Slöjdgalleriet,
Östgöta Hemslöjd i Linköping.
Studenter i årskurs två vid Slöjd, hantverk och formgivningsprogrammet,
Linköpings universitet, tolkar Ellen Keys formidéer.

Många roliga produkter har kommit fram..
Mest förtjust blev jag dock i den virkade mattan.
Så jag bjuder på en närbild!


 Annie Svensson har virkat, av bomullstrasor.
"Mattan är en tolkning av ett överkast som fanns i Ellens sovrum".
I hennes hus Strand vid foten av Omberg,
För 2 200.- kan den bli din.

På samma utställning finns den här lampan.
Tovad av Frida Haugbak. 
Pris 2 800.-
"Lampan är en "harmoniframkallare" och avsedd att bryta skarpa hörn i rummet."

Det är inte ofta tovade lampor har charm - men här är en!

Vill du gå på Virkcafée ska du passa på den 14 maj kl 18.30.
Då har Austre slöjdare dukat upp i slöjdsalen, Östergarns skola.
På bordet finns garn och virknålar samt blommiga förlagor.
Och så kaffe med dopp, allt får du för 80:-.

Dags att greppa virknålen?

2 kommentarer:

  1. Du har visst skrivit om mig tidigare :)

    SvaraRadera
  2. Men så kul att du hittade hit - jag hade glömt att jag skrivit om dig! Men nu har jag ett ansikte och vet att du kan räknas in bland proffstovarna! Lampan är fin och så Ellen för mig.

    SvaraRadera