lördag 12 december 2015

Minns du?

Hur det kom ny duk på bordet till jul.
Även köksbordet fick duk, med julmotiv.
Tryckta mönster i starka färger.

Köksbordets julduk! Foto Martin Nygren.
 Jag hade turen att ärva min barndoms julduk,
och nu har den gått i arv till sonen.
En stadig och bra bomullskvalité som tål tvätt.
Den har hängt med i många år och är fortfarande lika snygg.
Ett tydligt julmotiv i för den tiden typiska kulörer.
Mönstret är formgivet av Märta Maria Dahlin, dessinationschef.
Almedahls-Dalsjöfors lanserade duken till julen 1948.
 

Det läser jag i boken Tryckt till jul, Carlssons förlag.
Anna Lindqvist och Marie Odenbring Widmark är författare.
Med ett gemensamt intresse för jultextil "grävde" de upp skatter på temat.
Fina motiv och mönster, spännande färgställningar - inte bara rött.
Nej här kan man faktiskt följa modets trender, både i kulörer och motivval. 
Boken innehåller historik om företeelsen - jultextil har brukats långt tillbaka i tiden.
Den behandlar materialval, bomull och lin,
samt olika trycktekniker, textiltryckerier och tillverkare.
Men bäst av allt - den presenterar textilkonstnärerna!
Hela 93 stycken, om jag räknat rätt, flera med personporträtt.
Men alltid med exempel på textiltryck,
 och en kort text med presentation av person och textil.

En läsvärd bok som finns på bibliotek.
Eget exemplar kan du skaffa här eller här.


5 kommentarer:

  1. Nu blev jag sugen på en ny julduk. Ska kolla på biblioteket innan jag köper.... Sen får jag starta i god tid innan julen -16. Lyckliga M som fick ärva duken!

    SvaraRadera
  2. Men om det blir till julen 16 så hinner du ju trycka en själv. Slöjdcafe eller lördagsslöjd med soppa på Austre. Det skulle vara fint.

    SvaraRadera
  3. Något att tänka på, soppa och trycka julduk.... Jag antecknar och tack för tippset!

    SvaraRadera
  4. Kommer inte ihåg om vi hade någon särskild julduk till jul...kanske hade mamma någon rödvit ;))....men nu har jag en säck och en löpare på bordet i köket, haha...tänk vad tiderna förändras ;))...
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Ja tiderna förändras - eller är det modet - eller vi som vill förnya oss? Roligt är det i alla fall.

    SvaraRadera