tisdag 1 december 2015

Att ta ställning

"I vävnaden fann jag friheten, 
i väven kunde jag göra vad jag ville,
och det gjorde jag också."


Orden är Hanna Ryggens och hennes vävar säger allt.
Väven Etiopia kom till år 1935 efter Italiens angrepp på Etiopien.
Till vänster ses Etiopiens kejsare Haile Sellasie i all sin prakt,
 medans diktatorn Benito Mussolinis huvud är genomborrat av en pil.
På världsutställningen i Paris 1937 täcktes dock huvudet över,
bara för att inte skada relationerna mellan Frankrike och Italien.
På samma utställning visades Pablo Picassos tavla Guernica.


Väven är ett relativt tidigt verk av Hannah,
och hon har gjort roliga lösningar i vävtekniken.
Som här där ett väldigt tjockt och löstvinnat garn ger effekt.


År 1936 kom väven Morgengry till.
Från början benämndes den "Hitler-teppet"
Och en period lär den ha fungerat som sängöverkast.
Vävtekniken är en tuskaft där lika mycket av varp och inslag syns. 

 

Där motivet kräver det har färgväxlingar skett,
men varpens kulör lyser friskt igenom.
Kryssen över kropparna poängteras med ryateknik.
Jag uppskattar Hannas val av teknik för att få motivet perfekt.
  

 Samma år, 1936, väver hon också bilden Drömmedöd.
 Här har hon använt både ull och lin,
och kanske är det därför den blir mer traditionell.
Det finns fortfarande en viss kantighet i motivet,
men tekniskt sett närmar hon sig klassisk gobelinevävning.

Motiven är lika starka och uttrycksfulla.
Hannah Ryggen visste vad hon gjorde.
 

3 kommentarer:

  1. Tack för att du visar och skriver så bra!

    SvaraRadera
  2. Klart jag måste visa så otroliga vävar, de måste ses och alla kommer inte till Malmö, eller Oslo.

    SvaraRadera
  3. Tänk att väva sådana bonader ;))...ett hantverk verkligen !
    Kramis bia

    SvaraRadera