måndag 21 december 2015

Tårtpapper

Jag har svartjobbat i helgen!
Ja inte skattemässigt, med gudsfruktigt.
Här på Gotland kallas det att svartjobba den 4 advent.


Jag började med att göra tårtpapper av vanligt 80 grams papper.
Jag vek det, gjorde hål med hålslag och klippte uddar.
Sen tog jag en stoppnål och prickade hål.


Så på med kakan och den passade precis till pappret.
Jag hade ju mätt först, att hitta rektangulära tårtpapper tycker jag är svårt.


Så fortsatte jag bakandet, skånska skorpor och chokladbröd.
Men de fick nöja sig med köpepapper.
Därefter blev det en omgång citronstjärnor.


 Kavlade och lite av "finkakor".
Så här blev det mormors kakduk som underlägg.
Ett tunt linnetyg med en spetskant runt om.
En nät knutet i filéteknik.
Det skulle vinna på att stärkas en aning, 
med så långt räckte inte min arbetslust den här helgen.
Kakorna klara att servera!




4 kommentarer:

  1. På torpet "svartjobbades" det också.... Mitt på dan for Anki och jag till Prima i Bunge, god macka och kaka och massor av inspiration för fortsatt "svartjobb". Här går julen i återbrukstecken, all in!
    Jag undrar vad ungarna säger!

    SvaraRadera
  2. Hurra! förhoppningsvis. Dina barn är kloka.

    SvaraRadera
  3. Men hallå, det är ju tårtpappret och kakduken du ska titta på! ;))

    SvaraRadera