söndag 24 juli 2016

Tankar

Hela vintern tänkte vi på kaminen.
Hur ansluter man den och vad får man ansluta?
Det var kanske inte så lätt.


Liten och nätt, lätt "försilvrad" var den en prydnad.
Jag tyckte fortfarande att den skulle passa precis,
- lagom stor och med ett drag av rokoko.


Fler vedträn än man tror kan stoppas in,
och så ett fint gallret för askan att trilla ner genom.
Sju spisringar för att kunna anpassa kastruller.
Så fint att kunna laga mat i gäststugan eller i alla fall koka kaffe.


Men efter mycket tankemöda bestämde byggmästarn,
- vi struntar i kaminen!
Så den placerades i vedboden, längst in,
och där står den fortfarande.
Utan att värma någon.












2 kommentarer:

  1. Precis en sån kamin kom jag hem med efter en förälskelse på Toggas!
    Här på torpet sa byggmästarn NEJ och kaminen hamnade i lekstugan. Men för ett år sen köpte jag min pärla hos Gunnar i Eksta och den är nu installerad och jag är så nöjd!

    SvaraRadera
  2. Gratulerar! Blir lätt avundsjuk...

    SvaraRadera