tisdag 19 juli 2016

Nya idéer!

När vi väl kom igång med bygget gick det fort.
Det var liksom en repris av Sofiahuset.
Samma bredd, lika takvinkel, dörrar med glas.


Dessutom var det färre fönster, bara ett mitt på bakväggen,
och så den numera traditionella trekantsrutan högst upp i gavelspetsen.

Till det här huset fick jag en ny verkligt genialisk idé - en kamin.
Visst skulle det vara mysigt och ombonat för våra gäster!
Jag hade ropat in en liten kammarspis på en auktion, här skulle den placeras.
Spisen står på ben så det behövdes bara en rökgång.
 Och det kan kanske räcka med ett hål i väggen, fantiserade jag.
Men det är klart, även om kaminen är liten värmer den säkert upp huset för mycket,
något jag lärt mig var att det måste vara rätt förhållande mellan rum och värmekälla.
Fast gör vi en glugg i väggen till snickarboden blir det ju varmt där med.
Helt otroligt fint! Jag övertalade byggmästarn och hålet skymtar till vänster i bild.
Det fick bara byggplast på sig under vintern,
för längre än så här kom vi inte den här hösten, 2005.
Nu fick husen stå över vintern, det lär vara bra för virket, innan det målas.
I alla fall var det bra för oss, att vila och tänka!

2 kommentarer:

  1. En kamin är aldrig fel!
    Håller med dig, och tänk så skönt för snickaren att få in lite lagom värme i snickarbon!

    SvaraRadera
  2. För att inte tala om allt spillvirke han kunde elda upp på en gång. En kamin är aldrig fel!

    SvaraRadera