fredag 22 juli 2016

Gammalt och nytt

Gotland måste vara loppisälskarnas paradis.
Här vimlar det av dem, både tillfälliga,
och mer permanenta.


En som sticker ut ganska rejält är Fint och Fult.
På gränsen till antikbutik, 
men med ett loppisstuk.
Här finns nytillverkade designföremål också.
Som bildens mattor, först trodde jag Monica gjort dem själv.
Målat gamla trasmattor och sedan tryckt ett mönster på dem.
Men nej, de kommer från Indien.


Det syns på prislappen om inte annat!
Charm har de och jag kan mycket väl tänka mig en.
Till och med testa att förädla en gammal trasmatta, 
piffa upp den med färg och tryck!


När jag botaniserar bland grejorna hittar jag en pall.
Enkel och gedigen modell i bra skick.


Men kolla tyget, unikt vill jag påstå.
Ylledamast av god kvalité och med ett rosmönster.
Inte vilka rosor som helst - de finns i Hermanna Stengårds bok,
Gotländska stickmönster.
Funkar helt klart även som vävmönster.
Jag lyckades trots allt komma därifrån tomhänt!
Men värt ett besök är stället och så här hittar du dit.

Idag tar jag nästa loppis, en tillfällig,
vid Hellvi sportklubb, kolla här.

På lördag blir det auktion i Rute Folketshus,
Åke Grönlund har samlat ihop grejer, 
och nu ska vi byta med varann!




2 kommentarer:

  1. Vart har sommaren tagit vägen? Jag har inte kommit norrut än? På lördag passar jag TG utställningen men nästa vecka MÅSTE det bli av!!!!

    SvaraRadera
  2. Ja vart tar sommaren vägen? Jag har inte varit på Austre. Inte i Roma med TG-utställningen heller men det blir i samband med teaterbesök. Frågan är hur man ska hinna allt på sommaren?

    SvaraRadera