tisdag 12 juli 2016

Sofias stuga

Under sommaren låg byggnationen nere,
andra saker fick prioritet och vi fick lite semester.
En hel månad, juli, var byggfri.
 Men i slutet av augusti kunde vi resa stommen till nästa hus.
Sofias stuga på ca femton kvadratmeter, friggebodens mått hade ökat.
Här var det tänkt att två vuxensängar skulle kunna stå på rad,
huset blev därför fyra meter brett och tre meter och sjuttiofem centimeter långt.
Takvinkeln anpassades efter arbetarbodens lutning, ganska flackt.
När stommen var rest tyckte jag att huset kändes klart,
jag såg ju hur det skulle komma att bli!
Det påminde mig om ett grekiskt tempel, så nöjd var jag med proportionerna. 
Lite av känslan finns kvar idag också,
fast väggbeklädnaden ger en slutenhet, inte alls fantasieggande.
Fönster inhandlades lite här och var, och blev därefter,
men dörren tillverkade en snickare efter min ritning.
Det roliga med att bygga små hus var att jag kunde testa olika målningstekniker.
Ja utvändigt höll jag en och samma färgskala,
men invändigt provade jag olika sätt för att lära mig nya tekniker.
När man kom in i huset skulle det upplevas som ett stenhus, med putsade väggar.
Invändigt kläddes väggarna med gipsskivor,
och på dessa strök vi sandspackel - en fejkad putsvägg!
Hörnen var svåra att få snygga, men en glasfiberremsa löste problemet.
Ja så provades kulören, en rosa färg som färghandeln bröt.
Det mesta av målning fixade husägaren själv!
Något som verkligen uppskattades - av båda parter.
Jo men så var det möbleringen.
Två sängar snickrades ihop, två meter långa,
 90 centimeter breda, bekväma att sova i.

Det uppstod bara ett problem,
de fick inte plats efter varandra i huset.
Men - jag hade ju ritat det fyra meter långt,
och jag vet att stommen var så bred, vad hade nu blivit fel?

Innerväggarna! 
Brädans tjocklek, ger ett mindre innermått,
och här tillkom även isolering och innerväggar.
Vilken miss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar