söndag 27 mars 2016

"Mikey"

Ljungbergs Factory i Rydboholm har en butik,
och den fick självklart ett besök när jag var i trakten.
Här finns tryckta tyger från de flesta stora textilformgivarna.


Jag fastnade för tyget "Mikey" av Lisa och Johanna Larsson.
Ett textilmönster som inspirerats av en keramikkatt.
Men jag kan även se en typ av kattsaga vi ritade när jag var barn.
Tyget ger mig lite nostalgiska vibbar.


Även det här tyget är ett screentryck producerat på fabriken.
I kanten trycks tygets namn och formgivarens namn och signatur.
Bra - då vet jag att det är äkta vara.


Passa på att läsa om fabrikens fantastiska historia,
Början sker redan 1834 med Sveriges första mekaniska bomullsväveri,
och 2013 kommer den första modekollektionen till.

Det är en fröjd att vi fortfarande producerar så fin textil i landet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar