måndag 14 mars 2016

Alnen i Hemse

Det finaste jag vet som finns i Hemse är alnen.
Den aln som fungerat som likare vad det gäller mått.


En smidd järnstång som hänger på kyrkporten.
Den visar längden för en Gotlandsaln, något mellan 55,12 - 55,40 cm.
Alnen är från medeltiden och hänger på sin ursprungliga plats. 


På dörren i den södra portalen - den som fungerar som huvudingång idag.
Järnstången är graderad, indelad i fot, du ser väl det lilla hacket mitt på alnen?
Även Stånga kyrka har sin medeltida likare på plats och den har en inskription som lyder:
"Thitta ier ret gota eln".

Min egen aln kommer från min farmor, jag fick den efter min första vävkurs.
Den har det svenska alnmåttet, 0,593 802 meter.
 Indelningen är i tum och tio tum ger en fot på min aln,
men det här kan nog variera lite från ort till ort.
Eller över tid.


Alnmåttet mättes förr från armbågen till spetsen av långfingret,
så det är klart att det kan växla och bra att det fanns likare.
De två foten är också markerade, 2 F är instämplat i ena kanten.


Ett mått som användes för att mäta varor till försäljning,
det måste godkännas - krönas.
Min aln är krönt med en krona, en signatur och år 85.
Det bör nog vara 1885 som alnen blev krönt senast.
Precis i sluttampen på alnmåttens användning.
År 1889 blev metersystemet ensamt längdmåttsystem i Sverige,
och då slutade alnen att användas officiellt.

Men alnlikaren i Hemse den finns kvar sedan medeltiden.


2 kommentarer:

  1. Tack för liten historiebeskrivning! Nästa gång jag kommer till Hemse så ska jag gå till kyrkan och titta!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det häftigt att den hänger där och gjort det i flera hundra år.

    SvaraRadera