onsdag 2 mars 2016

Hallå, hallå

Textil konst med knorr på sladden!
Det säljer man på Textilmuseet i Borås.


Kobratelefonen har fått täckmantel av gamla broderier, men visst känns den igen.
Ulla-Stina Wikander har satt korsstygnsbroderiet i en ny kontext,
genom att klä in vardagliga föremål från 1970-talet i broderi.


Blir telefonkontakten ett konstverk?
Möjligtvis om den fortfarande fungerar, tycker jag.
Fast idag avstår flera från fast telefon och kobratelefonen är ett minne blott.

Så personligen tycker jag det blir onödiga prylar,
och påminner mig om de broderier i korsstygn som syddes i slutet av 1800-talet.
Då hela möblemang broderades i korsstygn,
soffa, fåtöljer, matta, duk och lampskärm med sydda rosor.

Så här visade Ulla-Stina Wikander broderi på Vårsalongen 2014.
Hallå, hallå - är det konst?




5 kommentarer:

  1. En bra fråga. Möjligtvis kul om den stod som offentlig " konst " ute på stan i en gammal telefonhytt, men i hemmet att ha en telefon som inte fungerar tycker jag är tveksamt!
    Däremot blir jag glad av "yarnbombing " i det offentliga rummet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske som offentlig konst i telefonkiosk - om det finns någon kvar.
      Men en inklädd elvisp då, konst eller onödig pryl?

      Radera
    2. Vet i tusan, kul på en utställning! I Göteborg finns det några telefonkiosker kvar, bl.a i Masthugget där A bor.

      Radera
  2. Men oj så cool kobra telefon ;))....hur kommer man på allt ??
    Ha en fin dag !
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Ja det kan man undra - hur kommer man på att klä in en kobratelefon med broderi? Inte särskilt lätt men välgjort.

    SvaraRadera