måndag 21 mars 2016

Inspiration lapptäcken

Lapptäcken är en textil konstart för sig,
så tycker i alla fall jag.


Och så tänker nog Gunvor Nervold Antonsen också.
Hon har skapat flera konstverk i lappteknik.
Som bildens väggprydnad där hon hämtat inspiration från ett äldre täcke.
Det - täcket - tillhör Textilmuseet och är sytt i skiftet 1700 - 1800.
Lapparna är klippta av uniformskläde och ylletyg.
Det kommer från Kartäckran, Molla, Gäsene utanför Borås.
Det skymtar fram i vänstra nederkanten.


Ytterligare ett äldre täcke har gett Gunvor inspiration,
kanske till och med tydligare.
Soldaten Bengt Träff (1785-1862) sydde det år 1840.
Han var förrådsförvaltare vid Älvsborgs regemente,
och täcket är sytt av uniformskläde och ylletyg.


Det här täcket, som också tillhör Textilmuseet, har varit med på flera utställningar.
Bland annat på den stora lapptäcksutställningen på Liljevalchs konsthall,
och i katalogen från 1993 är det omskrivet.


Ett expressivt motiv blev det efter inspiration från täcket.
Fast för mig känns det inte klart.
 Kanske är det täckets starka uttryck som gör det.


Bengt Träff var skicklig med lapparna, 
och man kan fundera på om han kunde ana att de skulle uppmärksammas.


I ytterligare ett konstverk har Gunvor jobbat med lappar.
 En stor textil i siden - äkta eller syntet har jag svårt att avgöra.
Ett tydligt formspråk där jag kan läsa in olika saker,
en dörr, en spegel eller en kartbild, en planskiss.


Här har konstnären verkligen skissat fram sitt motiv.
Något jag tycker är tråkigt, det ger mig ett slarvigt intryck.
Lapparna är bara enkelt tråcklade fast.


Kanterna är klippta med taggsax eller som de flesta öppna.
Lapparna är heller inte helt sammanfogade utan bara fastsydda mot ett undertyg.
 Som textilare tycker jag det är tråkigt,
det visar på att vi i vår tid inte behärskar textilteknikerna fullt ut,
eller inte tycker att det är viktigt att avsluta en textil.

Vad Bengt Träff skulle tycka vill jag inte ens tänka på.

Några dagar till kan du se utställningen,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar