tisdag 25 mars 2014

Ull ett måste!



Solklart - jag tar med ull till Jordanien!
Det är ju en textilkonferens där vi ska byta erfarenheter,
även på det praktiska planet.
Linda Olofsson ska spinna och Jorie Johnson tova.
Jag vill veta vad de tycker om vår gotländska ull.

Så jag besökte Gisslause lammgård i Lärbro.
Här har Elisabeth Gellerstedt flera olika lammraser.
Hennes affärsidé är just att producera olika typer av ull.


Hennes vita, bruna, grå och svarta lamm ger superfin ull.
Sju olika sorters ull om sammanlagt 2 kilo köpte jag.
Ren och välklippt, men jag tvättar den försiktigt i alla fall.
Bara för att inte föra med någon ohyra.

Lammningen var i full gång.
I hagen busade de veckogamla lammungarna för fullt.
Det är mycket spring i benen trots att de bara är några dagar gamla.


Två lammungar placerade sig mitt på en finullstacka.
Hon verkar inte bry sig, trots att det inte är hennes ungar.
Skäckiga gutefår med hornknappar är vad det är!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar