måndag 24 mars 2014

Svenskbyborna

Gräv där du står och släpp världen in, 
ett tema som Länsteatern på Gotland har 2013-2014.
 Jag har varit och sett musikalen Svenskbyborna.
Himlen vårt tak och jorden vårt golv.


En fantastisk föreställning - gå och se den!
Den speglar det osannolika liv som svenskarna i Ukraina haft.
Utvandringen från Dagö i Estland via Sovjet till Gotland.
Nu har jag lärt mig mer om deras otroliga berättelse och öde.
En snabblektion i 1900-talets historia, mycket musik,
och så de ryska traditionella schalarna med rosmotiv.

Nelly i föreställningen samlar på ord, nya för tiden eller platsen.
När jag kom till Gotland var fastlandet och svenskbybo nya ord för mig.

Något som jag visste mer om var de ryska schalarna.
Så vanliga i Dalarnas dräkter. Till halskläden.


Ibland formsydda och fodrade eller omgjorda till hättor.


Eller allra finast, i mitt tycke, som foder i en Kråka från Dala Floda.

Schalarna började tillverkas 1795 och är fortfarande högsta mode.
Men det är klart, man har följt med i utveckling och trender.
Här kan du ta del av produktionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar