måndag 8 augusti 2016

Växthuset

Vår fikonbuske i stan började växa till sig.
Aldrig hade vi väl trott att den skulle trivas så bra.
Den var fördelaktigt placerad i ett skyddat hörn mellan två huskroppar.


En dag satt jag och bläddrade på Blocket,
och hittade ett gäng gamla fönster till ett överkomligt pris.
Jag inspirerade byggmästarn till ett växthus,
så fikonbusken kunde få en ännu bättre plats och kanske bära frukt.
Dessutom fanns fönstren på Fårö, alltså nästan granngårds.

Jag ringde till fönsterinnehavaren som var villig att sälja.
Om vi tog alla trettio på en gång blev det rabatt!
Så det gjorde vi, de skulle ju gå åt.


I augusti satte vi igång med grunden,
torvade av marken, la ut lecablock och reste en stomme.
Byggmästarn räknade ut hur vi skulle placera fönstren så alla kom till användning.
Arne, som snickrat nya fönster åt oss, hjälpt till att göra dörrar.
Två stycken, breda, blev det - en på varje gavel - för att bredda huskroppen.

Att lägga tak på ett växthus byggt av återbrukade fönster är inte lätt.
Ett glastak stod högst på önskelistan, det är så snyggt tycker jag,
men det blev det inte, vi klarade helt enkelt inte av det.

Jag fick nöja mig med korrugerad plast, det som jag alltid tyckt är fult!
Jag hade bestämt mig för en genomskinlig variant,
jag trodde det ändå skulle ge en känsla av glaskaraktär.


Så här i september var sommarens byggmaterial på upphällningen,
jag fick åka till stycken byggfirmor innan det jag sökte fanns.

En ung kille kom dock med det bästa råd jag fått!
Du kan inte ha ett genomskinligt tak på ett växthus, det blir för varmt,
växterna vill ha ett skuggigt ljus, förklarade han.
Så det blev ett tak av vit korrigerad plast,
och både folk och växter trivs i ett lagom varmt rum.
Tack för det rådet!


Nu var det ju det här problemet med gavelspetsar också.
Även om takvinkeln var låg så krävde den glas.
Vi funderade lite fram och tillbaka men kom så på lösningen,
ett nät skulle vara lätt att sätta upp och som ett extra plus ge bra cirkulation.
Nu har vi ett lagom drag genom växthuset,
även dagar vi inte är på plats och det är en fördel.
Nätet gillas av växterna med - där kan man söka sig ut i friheten!
Ja till och med bära frukt.


Den största skörden får vi innanför glaset,
där hänger klasarna i drivor och ger en illusion av sydliga breddgrader.
Fikonbusken har snart vuxit ur huset och bär frukt.


Byggmästarn satte upp en skylt med årtal,
- så bra nu minns vi 2012!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar